Theme: «Денсаулық мәселесі» «Health problem»
Амирханова Сания Сатылгановна, учитель английского языка, высшая квалификационная категория высшего уровня, стаж 27 лет, КГУ «Бестерекская средняя школа», село Талшик Акжарский район СКО |
Жалпы мақсаты: Оқушыларды «Health problem» (денсаулық мәселесі) туралы тақырыбын таныстыра отырып, өз ойларын еркін жеткізуіне мүмкіндік жасау. Тапсырмаларды орындау барысында жаңа сөздерді байланыстыра отырып, оқу, сөйлеу, ойлау қабілеттерін арттыру
Күтілетін нәтиже:
- Тіл байлығы, сөздік қоры молайып, сөйлеу мәдениеті қалыптасады;
- Жеке тұлға өз жұмісінің нәтижесін көре алады;
- Танымдық ізденістерін тиімді ұйымдастыруға жол ашады;
- Ой-өрісі дамиды; Шығармашылық жұмыспен шұғылдануға машықтанады.
The procedure of the lesson
I. Organization moment
A) Greetings
B) A talk with children on duty
Who is on duty today? Who is absent? What date is it today? What season is it now? What month is it now?
«From heart to heart»
What a happy day today! Boys and girls are very gay!
They dance and play. What a happy, happy day!
II. Cheek a home task
What was your home task for today? Our home task for today ex 1 on page 103.
Жеке жұмыс / өзін-өздері бағалау
Write when people do the following:
a) Go to the dentist (when they have a toothache)
b) Drink warm milk with honey. (when they have a cold)
c) Call a doctor (when they have temperature)
d) Go to bed early and rest (when they are tired)
e) Take some aspirin (when they have a headache)
f) Don’t drink coffee or tea (when they have insomnia)
For example: a) People take medicines when they are ill.
IV. Мына сөздердің аудармасын сөздіктен іздеп тап
Work with words: Сөздікпен жұмыс.
Ill, drink, Temperature, high, Examine,
stomach, Prescription, ankle, Tablespoon,
sоre throat, Patient, Advice, treat
And now phonetik drill.
a) Ill [il] — ауру drink [drink] — ішу
Temperature [tempәritSә] — емпература high [hai] — жоғары
Examine [igzәеmin] — тексеру stomach [stamәk] — асқазан
Prescription [priskripSәn] — рецепт ankle [әеnkl] — жіліншік
Tablespoon [teiblspun] — ас қасық sоre throat [‘sɔ:θrəut] — тамақ ауруы
patient [peiʃənt] — сырқат адам
Advice [әdvaiz] — ақыл кеңес treat[tri: t] — емдеу
VIII. Do gymnastic. Children, stand up please
Touch your shoulders,
Touch your nose,
Touch your ears,
Touch your hands.
Now open your notebook and write down Ex.5
IX. ex.7 page 105 Read the conservation between Tom and his teacher Miss White
X. Ex. 8 page 105 Read and complete the letter
Dear Miss White,
Tom wasn’t at school last week, because he was ill. He had flu.
Yours sincerely, Mrs Barns.
XI. Ex.9 look at the pictures
What`s wrong with the children
a. She`s got a cold b. He has a stomach-ache. c. She twisted her ankle
d. He has a sore throat e. He has a toothache f. She has a headache
XII. Жұпта жұмыс жасау
Ex. 10 page 106 Talk to your partner. Make dialogues using the pictures in ex.9
XIII Ex. 11page106 If you are a doctor what advice give you patient
You should... get more exercise.
You must ... get more fresh air.
You have to ... stay in bed.
You should ... stay off school for a week.
You mustn’t ...go outdoors until you are better.
XIV. Ex. 1 page 107 Write the names of:
a) Four parts of the body which you can move.- hand, leg, head, finger.
b) Five things which you can eat to be healthy.- fish, apples, carrots, rice, oranges
c) The jobs of three people who work in a hospital.- doctor, nurse, dentist
d) Three things you can take when you are ill.- medicine, pills, mixture
XV. Ex. 2 page 107 complete the diagram
Good foods — fruit, cheese, protein, nuts, vitamins, fish, stock chicken, vegetable
Bad foods — meat, sweets, eggs, fat, a lot of sugar, coffee, cigarette, chocolate, oil, wine.
Health problem — ill, play computer games, don’t doing morning exercises, don’t sleeping in time, smoking, eating unhealthy food, drink alcohol, don’t keep a diet
Оқушылар постерге түсіріп, қорғайды.
XVI. Рефлексия (не білдім? не білгім келеді)
XVII. Жиынтық бағалау Топ _____ Сынып________Пән ___________________Күн________
№ |
Оқушының аты-жөні |
Тапсырма 1 |
Тапсырма 2 |
тапсырма 3 |
тапсырма 4 |
Жиынтық баға |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Топтар өзара бағалау. «Екі жұлдыз, бір тілек»
Оқушылар бір бірінің көңіл — күйлерін көтеру үшін тілектер айтады.
— I wish you ... on this lesson (success, good luck, good marks, health)
Смайликтер (Көңіл-күйді білдіретін)
Оқушылар смайликтер арқылы өздерінің көңіл — күйлерін көрсетеді.
XVII. Giving the home task. Write hometask: ex.4, 6, 7 page 107-109
IX. Conclusion: You have worked very well today. I give you good marks.
The lesson is over. Good bye!
- 7856 просмотров